Wiadomości

Chroń swoją tożsamość!

Data publikacji 28.08.2018

Ostatnie wydarzenia w powiecie tarnogórskim pokazały, że możemy paść ofiarą złodziei, którzy skutecznie potrafią wykorzystać przywłaszczone dokumenty tożsamości czy kartę płatniczą. Jak należy postępować w przypadku zagubienia dokumentu tożsamości lub karty płatniczej?. Utratę dokumentów lub karty płatniczej należy zgłosić w Urzędzie, który dany dokument wydał oraz w banku celem jego zastrzeżenia. Apelujemy o ostrożność!

Kradzież albo zgubienie dowodu osobistego, prawa jazdy, paszportu, innego dokumentu tożsamości lub karty płatniczej to bardzo poważny problem, mogący doprowadzić do szeregu trudnych do wyjaśnienia sytuacji z wykorzystaniem naszych danych do celów przestępczych. Każdego dnia dokonuje się kilka milionów operacji polegających na wpłatach i wypłatach pieniędzy z kont bankowych, dokonywaniu przelewów, zakładaniu rachunków, zawieraniu umów o kredyt, pożyczkę czy wynajem. Niemal w każdym przypadku potwierdzana jest tożsamość osoby zlecającej wykonanie operacji. Zdarzają się również próby posługiwania się cudzym lub podrobionym dokumentem. Apelujemy o ostrożność!

Związek Banków Polskich przy wsparciu Policji prowadzi kampanię edukacyjną ”Dokumenty zastrzeżone” dotyczącą możliwości zastrzegania utraconych dokumentów tożsamości w bankach. Dziś każdy może poinformować o zagubionych bądź skradzionych dokumentach już nie tylko będąc klientem konkretnego banku. Coraz więcej banków umożliwia zastrzeganie dokumentów także tym, którzy na co dzień nie korzystają z ich usług. Oznacza to, że wejście do oddziału banku staje się najpewniejszym sposobem przed uchronieniem się od konsekwencji związanych z utraceniem dokumentów. Rocznie w Polsce dokonywanych jest kilka tysięcy przestępstw związanych z dokumentami tożsamości. Tarnogórska policja również prowadzi akcję informacyjną w tym zakresie. Wszystkie osoby zgłaszające utratę dokumentów, w tym w wyniku kradzieży lub zagubienia, są informowane o możliwości zastrzeżenia tych dokumentów w banku.

Jak to działa?

  • Wystarczy zgłosić dokument w jednym banku, aby dane automatycznie przekazano do Centralnej Bazy Danych, a następnie rozesłano do wszystkich banków, operatorów telefonii komórkowych oraz tysięcy innych firm i instytucji korzystających z Systemu DZ,
  • Dokumenty można zastrzegać nie tylko osobiście. Większość banków przyjmuje zgłoszenia telefonicznie (od swoich klientów), a część wprowadziła taką funkcję do bankowości elektronicznej,
  • Jeżeli ktoś spróbuje posłużyć się zastrzeżonym dokumentem, operacja zostanie zablokowana, a do wyjaśnienia sprawy wzywana jest Policja.

Kiedy należy zastrzegać?

  • Trzeba to zrobić zarówno w przypadku zgubienia, jak i utraty dokumentu w wyniku kradzieży. Niezależnie od przyczyny, powinno się zareagować możliwie jak najszybciej. Ważne! Aby szybko zastrzec utraconą kartę płatniczą, wystarczy zadzwonić pod numer telefonu (+48) 828 828 828.

Jakie dokumenty?

  • Najważniejsze są: dowód osobisty, paszport, prawo jazdy, karta pobytu, karty płatnicze, książeczka wojskowa.

Dlaczego należy zastrzegać?

Dziennie zdarza się kilkadziesiąt prób posłużenia się cudzym lub podrobionym dokumentem, np.:

  • wyłudzenia kredytów i pożyczek,
  • unikanie opłat, kradzieże wyposażenia (wynajem mieszkań i pokoi hotelowych),
  • kradzieże wynajętych samochodów lub innych rzeczy,
  • zakładanie fikcyjnych firm (przestępstwa kredytowe i podatkowe).

Więcej informacji na temat zastrzegania dokumentów, znajdą Państwo tutaj.

Powrót na górę strony