Wiadomości

(Nie)-bezpieczne zakupy w sieci

Data publikacji 13.12.2018

Polacy mają coraz mniej czasu i coraz chętniej kupują w internecie. To wygodne, gdyż, nie ruszając się sprzed monitora lub telefonu można zamówić dowolny produkt z dostawą do domu. W sieci nie ma kolejek, godzin spędzonych na chodzeniu między półkami. Niestety, tak jak w realnym świecie, tak i w wirtualnym możemy paść ofiarą oszusta lub złodzieja. Policja radzi, co zrobić, by dokonanie zakupu było możliwie bezpieczne.

Ostatnio do komendy zgłosiła się osoba, która została oszukana przy zakupie ekspresu do kawy. Ogłoszenie było opublikowane na jednym z popularnych portali ogłoszeniowym. Kontrahenci dogadali cenę i warunki dostawy. Do tego momentu było wszystko w porządku. Na drugi dzień kupujący otrzymał smsa z firmy kurierskiej. Na stronie kuriera wyświetliły się ikony banków. Po wyborze kupujący został przekierowany na stronę banku i po zalogowaniu przyszedł sms z kodem do transakcji. Kupujący wprowadził kod. Według pokrzywdzonego strony internetowe były identyczne w porównaniu z oryginalnymi. Dopiero po chwili kupujący nabrał wątpliwości i dokładnie przeczytał otrzymanego smsa. Okazało się że otrzymany kod był kodem zmieniającym numer telefonu do autoryzacji zleceń bankowych. Próby wykonania przelewów były już w tym momencie niemożliwe. Dopiero obsługa banku zablokowała konto i pieniądze nie zostały wypłacone. Bank poinformował że były dwie próby wypłaty gotówki z bankomatu oddalonego 400 kilometrów od Tarnowskich Gór.

Inna osoba otrzymała smsa, że musi dopłacić 2 złote bo przesyłka wyszła drożej. W tym wypadku też był gotowy link do strony banku. Kwota 2 złotych była już wybrana i wystarczyło tylko zatwierdzić. Po sprawdzeniu konta okazało się, że zostało uszczuplone o 300 zł. Jak ustalono w banku przelew został przekierowany zagranicę.

To tylko niektóre przypadki oszustw internetowych. Przypominamy, że w okresie przedświątecznym z braku czasu nie zwracamy uwagi na szczegóły i padamy ofiarą oszustw. Poniżej przedstawiamy kilka zasad jak bezpiecznie kupować w sieci:

  •  Przede wszystkim pamiętajmy, by zawsze kierować się ograniczonym zaufaniem do sprzedającego,
  •  nie dajmy się nabrać na wyjątkowe okazje na których oferowany produkt jest dużo tańszy niż w sklepie,
  • zachowujmy całą korespondencję ze sprzedawcą. Jeśli nas oszuka, pozwoli to policji szybko go ująć,
  • korzystajmy tylko ze znanych i sprawdzonych portali internetowych,
  • przed zakupem w wirtualnym sklepie zasięgnijmy opinii o nim i sprawdźmy jego rzetelność. Można to zrobić u znajomych lub na forach internetowych. Zwracajmy też uwagę, czy sklep podaje swój adres i numer telefonu. Wtedy, w razie jakichkolwiek wątpliwości, możemy tam zadzwonić,
  • przy płaceniu kartą kredytową zwracajmy uwagę, czy połączenie internetowe jest bezpieczne i czy przesyłane przez nas dane nie zostaną wykorzystane przez osoby nieuprawnione. Na dole strony powinien pojawić się symbol zamkniętej kłódki, a na końcu adresu – literki "https". Zazwyczaj można też zamówić towar z opcją płatności przy odbiorze,
  • gdy kupujemy na aukcji internetowej, przeczytajmy komentarze o sprzedającym. Brak komentarzy pozytywnych lub ich niewielka liczba powinny wzbudzić naszą szczególną czujność,
  • otrzymując ofertę e-mailem nie korzystajmy z linków, na stronę sklepu wejdźmy wpisując adres w oknie przeglądarki, unikniemy w ten sposób stron podszywających się pod legalnie działające sklepy,
  • zamawiając sprzęt zapytajmy, czy sprzedawca dołącza oryginalne oprogramowanie na płytach i instrukcję obsługi,
  • kupując telefon komórkowy zapytajmy o ładowarkę i dowód zakupu, telefony kradzione sprzedawane są bez ładowarki i "dokumentacji",
  • jeśli, mimo zachowania zasad ostrożności, dostaniemy zamiast zamówionego produktu puste pudełko, natychmiast zadzwońmy na Policję. Wtedy zapisana korespondencja i przesłana przez oszusta paczka będą stanowiły dowód przestępstwa.
Powrót na górę strony